Na trhu s finančními produkty se pohybuje kde kdo. Ukažme si, jak fungují jednotlivé typy lidí a firem, kteří Vám mohou prodat úvěr, pojištění, spoření či investici. Otázkou je – kdo mi pomůže a kdo mě okrade?

Lupič

Principem finančního lupiče je hon za provizí. Zásadní pro něho je prodat produkt co nejdražší, s co největší provizí. Rád si naváže klienta na dobře udělaný maloprovizní produkt a natáhne ho na něčem, kde se mu to stokrát vrátí. Lupič Vám bude nabízet investiční nástroje s „jistým zhodnocením“ které bude mimo realitu (v desítkách procent ročně), vy ovšem spláčete nad výdělkem. Takoví lidé samozřejmě působí často velmi sympaticky, jinak by Vás přeci neobalamutili :). Někteří lupiči ani neví, že dělají něco špatně, jelikož jim manažer řekl, že takto to je správně a prozřou až po nějaké době. Ti poctivější potom skončí, ti méně poctiví budou pokračovat dále a budou své klienty pravidelně dojit. I takové známe.

 

Prodavač

Prodavači fungují na principu „přijď a prodám ti“. Stejně tak funguje třeba masna nebo papírnictví. Přijdete, nadiktujete si požadavky, dostanete zboží dle přání krásně zabalené a můžete si ho odnést domů. Je otázka, do jaké míry je toto přínosné právě pro Vás. Ten člověk na přepážce má na stole vizitku „finanční poradce“, ale reálně – kdy Vám kdo v zelené pojišťovně poradil, abyste šli do modré, že v modré pro Vás mají lepší produkt? Tak to nechodí. Stejně tak Vám řezník prodá šunku za 180,-, přestože ví, že naproti mají šunku ve slevě za 140,- a je třeba ještě kvalitnější. Pro prodavače je to většinou „jenom práce“, „vždyť přece o nic nejde“, „na školení říkali, že máme nejlepší produkty“. Je někde zaměstnaný a nezajímá se o to, jaký má jeho zboží dopad na klientův život.

 

Kámoš

Principem jeho práce je oslovit veškeré kamarády a známé a těm prodat. Bude používat věty jako „dal jsem ti tam slevu pro rodinu a přátele“, nebo „přece bych ti to neudělal špatně, známe se přece od mala“. Nemá žádné reálné argumenty, protože produkty a jejich parametry nezná. Bere obchod v oblasti finančních produktů často jako brigádu do doby, než se provaří, že až tak skvělý užitek z jejich práce nevyplývá.

 

Odborník

Principem odborníka je správné nastavení a výběr produktů tak, aby klient dostal to nejlepší, co lze na trhu najít. Pracuje s analýzami jednotlivých produktů, jedná s klientem otevřeně a sděluje jak klady tak zápory jednotlivých možností řešení. Umí vytvořit skutečný finanční plán, který bude mít propočítaný tak, aby byl dosažitelný. Měl by mít obecný přehled o trhu a ekonomice jako o celku, jelikož především investice jsou navázané na vše. Odborníků je dnes málo, mám ovšem pocit, že tito lidé v oboru vydrží, zatímco ostatní budou pomalu odcházet kvůli regulacím.

 

Takže tedy ještě jednou – kdo mě okrade?

Po dočtení tohoto jednoduchého rozhodnutí už byste si měli odpovědět sami na otázku – „kdo mě okrade?“ Zamyslete se ale i nad tím, kdo Vám konkrétně prodával produkty, které využíváte a zařaďte si ho do jedné z kategorií.

Lupiči patří za mříže, prodavači za kasu a kámoši třeba do hospody nebo na výlet. Finanční portfolio by měl nastavovat člověk k tomu kompetentní. Pokud takového nemáte, zkuste vyhledat jeho pomoc a uvidíte, že společně dáte svým financím smysl.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *