Asi se shodneme na tom, že auto stojí peníze, a to nejen při koupi. Každé auto „žere“ pohonné hmoty, opotřebovávají se mu brzdy a gumy, potřebuje jednou za dva roky na technickou a v neposlední řadě musí být ze zákona pojištěno.

To „povinné ručení“ často lidé berou tak, že se prostě musí platit, byť je to vlastně nesmysl. Opak je pravdou – pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je vyžadováno zákonem právě z toho důvodu, že dává obrovský smysl. Pojďme se na to ale podívat ze širšího pohledu…

K čemu je „povinné ručení“?

Povinné ručení nás chrání v případě, že při řízení vozidla někomu způsobíme škodu na majetku či zdraví. A to do limitu 35 milionů korun při škodě na majetku a stejného limitu pro škody na zdraví a životě. Tento limit dnes již podle expertů nemusí stačit – stalo se již mnohokrát, že bylo při autonehodě zraněno několik lidí, kterým bylo způsobeno trvalé tělesné poškození, za které náležela pachateli náhrada škody na zdraví. Ta poté může v rámci několika let dosáhnout částek vyšších, než kolik vyžaduje zákon. Pojišťovny dnes nabízí vysokou variabilitu pojistné částky až do výše 200 milionů. Často nám pojišťovny nabízí tyto varianty v „balíčcích“ i s připojištěním úrazů a asistenčních služeb ve 3-4 úrovních krytí.

A co to havarijní?

Havarijní pojištění kryje právě ty škody, které způsobíme sami svému vozidlu my, živelná katastrofa, vandal či nám ho dokonce někdo ukradne. Sjednávat by se mělo na tržní cenu vozu – zde pozor, velké množství aut jezdí nadpojištěných a majitel tím přeplácí pojišťovně peníze navíc, když auto pojišťuje na cenu kupní. Havarijní pojištění se zpravidla sjednává se spoluúčastí od 1% do 10% (od 1000,- do 10 000,-).

Připojištění

Pojišťovny dnes nabízí mnoho více či méně užitečných připojištění k našemu autopojištění. Těmi nejčastějšími jsou:

Skla

Kryje poškození čelního skla či všech výhledových skel vozidla, a to v plném rozsahu. 5000,- pojistné částky vychází zhruba na 600-1000,- ročně. Stejným poměrem můžeme dopočítat jakýkoliv limit, který potřebujeme pro naše sklo. To znamená, že každých 5-8 let v pojištění zaplatíme jedno sklo. Je tedy jednoduché si spočítat, jestli se mi vyplatí – když sklo rozbíjím častěji než jednou za cca 6 let, vyplatí se. Jinak ne. Toto pojištění není slučitelné svým plněním s havarijním pojištěním – u vyšších spoluúčastí na havarijním pojištění je tedy sklo běžnou praxí, pokud ovšem máme sjednáno havarijní pojištění s nižší spoluúčastí a skla máme dražší, toto připojištění se nevyplatí.

Střet se zvěří

Je to takové zmenšené havarijko – kryje škodu na našem vozu způsobenou pouze jednou věcí – střetem se zvířetem (případně jenom se zvěří – na toto pozor! – pes či kůň není zvěř). Vyplatí se v případě, že jezdíme velmi často lesy plnými zvěře.

Asistenční služby

Toto připojištění se vyplatí hlavně pro ty, co cestují do zahraničí. Pomůže nám právě tehdy, když jsme v nouzi – porouchá se nám vozidlo a potřebujeme odtah, mechanika, dobití baterie, nocleh poblíž, nebo si třeba zabouchneme klíče. Jednotlivé pojišťovny se v plnění asistenčních služeb velmi liší a pokud si toto připojištění sjednáváme, určitě bychom měli vybírat s rozvahou právě to, kde si auto pojistíme.

Úrazové pojištění („pojištění osob“)

Nejabsurdnější možné připojištění. Poskytuje plnění v případě úrazu při řízení vozidla (denní odškodné za úraz, trvalé následky úrazu, smrt úrazem a případně hospitalizace úrazem). Tyto rizika můžeme pojistit v rámci úrazových pojistek kvalitněji a levněji. Většinou bývá v dražších balíčcích pojišťoven „zdarma“ a povinně.Nastavit optimálně pojištění na auto nemusí být až tak jednoduché. Nedá se ani říci, jaké řešení je správné a jaké špatné. Vždy bychom měli počítat s tím, jestli jezdíme hodně či málo, po malých či velkých silnicích, město či dálnice, den či noc – to rozhodne ve velké části dilemat. Druhou věcí, po vhodně nastaveném produktu, je samozřejmě vhodný výběr pojišťovny, což může být také věda a určitě by toto rozhodnutí měl dělat člověk k tomu kompetentní – tedy ne neobjektivní jednobarevní pojišťováci.

Jak si efektivně naspořit peníze na auto?